Henkilöstö ja LinkedIn

Linkedin kasvaa vauhdilla. Uusien käyttäjien ja alustan kehittymisen myötä myös toiminta muuttuu. Enää Linkedin ei ole pelkkä CV-pankki tai päivitetty, modernimpi versio käyntikorttipinosta. Se on tärkein media yrityksille.

Siitä on tullut yritysten ensisijainen alusta sekä yritysmarkkinoinnin että työnantajabrändäyksen (EB) parissa. Se miltä yritys ja sen työntekijät näyttää ja tuntuu ulospäin vaikuttaa myös työnantajamielikuvaan. Ja sen ostaminen isolla rahalla ja kampanjoinnilla harvoin onnistuu. 

Työntekijöiden aktiivisuus Linkedinissä tukee yritysmarkkinointia ja työnantajamielikuvaa.  Heidän toiminta ei ainoastaan tue yritysbrändiä, vaan vahvistaa myös henkilön omaa asiantuntijuutta ja henkilöbrändiä. Kummallakin on voitettavaa tässä. Työntekijöiden aktiivisuus vaikuttaa suuresti yrityksen näkyvyyteen, työnantajakuvaan ja liidien luomiseen.

Jotta aktiivisuus toteutuu, pitää pyrkiä poistamaan ongelmat ja esteet, jotka estävät työntekijöitä osallistumasta.

Pelkät ohjeet ja rohkaisut eivät riitä. Näyttääkseen esimerkkiä “jonkun” tai “joidenkin” tulisi johtaa toimintaa aktiivisesti osallistumalla. Suurin vaikutus on, jos johtajat aktivoituu. Heidän läsnäolo Linkedinissä on voimakas kannanotto alustan merkityksen puolesta ja monesti rohkaisee muita henkilökunnasta osallistumaan.

Yleisimmät syyt sille ettei henkilöstö ole Linkedinissä aktiivinen:

  • Ajanpuute.

  • Sosiaalista mediaa käytetään vähän tai ei ollenkaan.

  • Sisällön tuottaminen on vaikeaa - ei tiedä mistä ja miten voi kirjoittaa.

  • Aito kannustus ja esimerkit puuttuu

Jos yrityksessä kannustetaan pelkästään jakamaan virallisia tiedotteita - niin pieleen menee! Jakaminen ei ole sisällöntuotantoa. 

Henkilöprofiilien sisällöllä on enemmän vaikutusvaltaa kuin yritysjulkaisuilla. 

Läsnäolo ja aktiivisuus vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä.

Yritykseen pitää luoda selkeät säännöt LinkedIn-toiminnalle. Silloin on paljon helpompi ja mukavampi olla aktiivinen LinkedInissä.

Jos tavoitteena on että Linkedin on kiinteä osa työtä, se tulee myös nähdä sellaisena. Aktiivisuus alustalla on työtehtävä siinä missä muutkin. Linkedin-aika pitää lisätä kalenteriin, samalla tavalla kuin vaikka maanantai-palaverit, projektipalaverit tai asiakastapaamiset.

Eri roolit vaatii erilaista sisältöä. Sisällön pitää tukea työntekijän asiantuntemusta ja kiinnostuksen kohteita. Kun sisältö on yhtenevä työntekijän osaamisen kanssa, vaikutus on paljon suurempi kuin jos toimitaan postausautomaation jatkeena. Myyjä haluaa todennäköisesti julkaista eri sisältöä kuin suunnittelija. Sama koskee yrityksen toimitusjohtajaa, markkinointipäällikköä tai HR:n parissa työskentelevää.

Esimiesten, henkilöstön ja johdon tulee myös olla aktiivisia ja tietoisia siitä, miksi LinkedIn on tärkeä koko organisaatiolle.

Miten aloittaa?

Auta alkuun

Monet työntekijät haluavat tuottaa sisältöä - jos siihen saa apua.

Sisällön tuottaminen voi tuntua hankalalta jos ei ole selkeitä ohjeita ja suuntaviivoja annettuna. Kaikille halukkaille pitää tarjota mahdollisuus yrityksen tuloksen parantamiseen.

Yrityksen menestyminen on kaikkien edun mukaista. Silloin se myös kuuluu kaikkien halukkaiden tehtäviin.

Luokaa yritykseen oma Linkedin Dream Team - ja tehkää töitä yhteisen tavoitteen eteen. Ja kun tavoitteet saavutetaan kovan työn tuloksena - sitä pitää myös juhlistaa!

Sisältö

Suurinta osaa ihmisistä kiinnostaa itse työ, ja tarinat tuotteiden takana. Ei niinkään itse tuote.

Sisältö joka tarjoaa sekä näkemystä että tietoa on arvokasta. Pitäkää myös sisältömuodot monipuolisena. Kannattaa sisällyttää tekstipostauksia, uutiskirjeitä, Live-lähetyksiä, videoita ja tietoiskuja.

Monipuolinen sisältö sitouttaa ihan eri tavalla kuin tekoälyn generoima yleisteksti. Kokeile vaikka!

Ihmiset tykkää ihmisistä

Harva lukija sitoutuu yritysjargoniin tai innostuu viimeisen päälle hiotuista teksteistä. Anna työntekijöiden oman äänen kuulua (ja näkyä). Luota osaamiseen. Onhan ihmiset jo teidän palkkalistoilla!

Kun säännöt ja rajat on olemassa kaikkien on helppo toimia.

Anna ihmisen, työntekijän, asiantuntijan, esimiehen, johtajan äänen kuulua. Sillä on paljon suurempi vaikutus kuin loppuun hiotuilla, korrekteilla (ja puuduttavilla) korporaatioteksteillä.

Ole ihminen - älä titteli.

Moni ei usko miten iso merkitys esimerkillä on.

Jos “the boss” tuottaa sisältöä, kannustaa muita, käy tykkäämässä ja kommentoimassa yrityksen työntekijöiden postauksia - niin sillä on iso merkitys. Ole ihminen - älä titteli.

Opetelkaa yhdessä

Linkedinin ei tarvitse olla vakava juttu. Ei siellä ole oikeaa tai väärää tapaa olla. Postaamiseen kannattaa tuoda keveyttä ja onnistumisen tunnetta. Silloin siitä saa enemmän irti.

Kun sitoudutaan riittävän pitkäksi ajaksi, niin tuloksiakin alkaa näkyä. Sopikaa yhteisesti 6 kuukauden seurantajakso johon sitoudutaan. Kannattaa nimetä erillinen Linkedin-tukihenkilö alkuun avuiksi. Joko talon sisältä, tai ulkopuolelta ostopalveluna. Se auttaa kummasti onnistumaan.

Onnistukaa yhdessä!

Linkedinissä ei ole pikavoittoja. Mutta voittoja on otettavissa. Asettakaa tavoitteita, saavuttakaa ne. Ja sen jälkeeen uudet tavoitteet.

Aktiivisuus tuo tuloksia.

Lopuksi

On paljon mukavampaa olla aktiivinen ja julkaista postauksia kun tarjolla on tietoa ja tukea. LinkedInin pitäisi olla helppoa ja mukavaa, ei aikaa vievää, hämmentävää tai kummallista harmaata aluetta.

Linkedin kannattaa sisällyttää kokouksiin ja pitää yhtenä kohtana asialistalla. Parasta on, että aktiiviset ihmiset rakentaa yhdessä brändiä, mikä lisää näkyvyyttä ja houkuttelevuutta.

Silloin Linkedin on hyödyksi kaikille.

 

Tarvitaanko teidän yrityksessä apua aktivoitumiseen Linkedinissä? Yksinkertaisimmillaan siihen tarvitaan muutama innokas henkilö, pelisäännöt ja henkilökohtaiset suunnitelmat. Silloin aktivoituminen on paljon helpompaa.

Varaa aika tästä linkistä, niin jutellaan josko voisin olla avuksi tässä. ☀️

Previous
Previous

Onko LinkedInistä hyötyä yritykselle?